Lataa ajantasainen selain nähdäksesi tämän sivun oikein.
Päivitä selaimeni nytEtsi viime hetken tarjous tai edullinen KLM-lento
Lentoliput KLM:n lennoille varaat kätevästi Jetcost kautta. KLM yhdistyi vuonna 2004 Air Francen kanssa Air France-KLM:ksi, ja on siitä lähtien jatkanut toimintaansa Air France-KLM:n alaisena yhtiönä. Tällä hetkellä KLM:n palveluksessa on 32 000 henkilöä, ja sen ollessa perustettu vuonna 1919 on se maailman vanhin lentoyhtiö, joka vieläkin operoi alkuperäisellä nimellään. KLM on myös tunnettu vahvasta läsnäolostaan sosiaalisessa mediassa: yhtiöön on helppo olla yhteydessä eri sosiaalisten medioiden kautta niin ongelmatilanteissa kuin palautetta antaessa.
Matkatavarasäännöt KLM:n lennoilla vaihtelevat hieman kohteen mukaan. Economy Class -luokassa mannertenvälisillä lennoilla mukaan saa maksutta ottaa yhden maksimissaan 23 kilon painoisen ruumassa kuljetettavan matkalaukun, jonka enimmäismitta on 158 cm kun pituus, leveys ja korkeus lasketaan yhteen, sekä lisäksi käsimatkatavarana yhden laukun (maksimikoko 55 cm x 25 cm x 35 cm) ja yhden lisätarvikkeen, kuten käsilaukun tai kannettavan tietokoneen, joiden yhteispaino on enintään 12 kg. Economy-luokan Euroopan sisäisillä lennoilla mukaan saa ottaa ilmaiseksi vain käsimatkatavaran, jossa maksimipaino ja koko ovat samat kuin mannertenvälisillä lennoilla. Ruumassa kuljetettavan matkalaukun (maksimipaino 23 kg) voi ostaa lisäpalveluna ennen lentoa 20 euron hintaan; lentokentällä laukun lisäämisen hinta on 30 euroa. Business-luokan kaikilla lennoilla matkustaja saa ottaa ilmaiseksi koneeseen kaksi ruumassa kuljetettavaa matkalaukkua (maksimipaino 32 kg per laukku ja matkalaukun enimmäismitta 158 cm kun pituus, leveys ja korkeus lasketaan yhteen), ja lisäksi käsimatkatavaroihin yhden laukun (maksimikoko 55 cm x 25 cm x 35 cm), yhden pienemmän laukun (maksimikoko 45 cm x 20 cm x 35 cm) sekä yhden lisätarvikkeen, kuten käsilaukun tai kannettavan tietokoneen, joiden yhteispaino on enintään 18 kiloa. Lisäksi on hyvä ottaa huomioon, että SkyTeam- ja Flying Blue -kanta-asiakasohjelmien jäsenille ja yritysohjelmien jäsenille on olemassa eri matkatavarasäännöt.
KLM:n lennoille voi tehdä lähtöselvityksen etukäteen internetissä, kännykällä tai ennen lentoa lentokentällä, joko lähtöselvitysautomaatin avulla tai lähtöselvitystiskillä. Otathan huomioon, että kaikilla lentokentillä internetissä lähtöselvityksen tekeminen ei ole mahdollista. Lähtöselvitystä tehdessä voi valita istumapaikkansa maksua vastaan ja varata à la carte -aterian mannertenvälisille lennoille, jotka lähtevät Amsterdamista. Lisäksi on mahdollista korottaa itsensä Business-luokkaan eri tavoin riippuen siitä, onko kyseessä mannertenvälinen vai Euroopan sisäinen lento. KLM tarjoaa myös Meet & Seat -palvelun, jossa voit halutessasi jakaa Facebook-, Google+- tai LinkedIn-tilisi muiden matkustajien kanssa ja nähdä, kenen kanssa tulet matkustamaan.
Kaikilla lennoilla hintaan kuuluvat juoma sekä ruoka, jonka sisältö vaihtelee matkan pituuden mukaan. Lyhyillä lennoilla (Euroopan sisäiset lennot) Economy-luokassa tarjoillaan voileipä tai lämmin ateria. Pitkillä mannertenvälisillä lennoilla Economy-luokassa tarjoillaan aperitiivi, lämmin ruoka sekä kahvi tai tee. Business-luokassa tarjoillaan Euroopan sisäisillä lennoilla kylmä, lämmin tai kolmen ruokalajin ateria riippuen lennon pituudesta. Mannertenvälisillä lennoilla business-luokassa tarjoillaan kolmen ruokalajin ateria, ja tarvittaessa aamiainen. Näiden aterioiden lisäksi KLM:n lennoilla on tarjolla reittikohtaisia erikoisvaihtoehtoja: esimerkiksi Aasian reiteillä tarjoillaan aasialaisia ruokia. KLM:n lennoilla erikoisruokavaliot on otettu hyvin huomioon: voit pyytää ateriasi esimerkiksi vegaanisena, vähäsuolaisena, gluteenittomana, vähäkalorisena, halal-ruokavaliota noudattaen tai kosherina. Erikoisruokavalio tulee ilmoittaa KLM:lle ennen lentoa.
KLM:n kanta-asiakasohjelma on nimeltään Flying Blue. Ohjelmaan rekisteröityminen on ilmaista. Flying Blue -ohjelman avulla voi kerätä lentomaileja esimerkiksi Air Francen, KLM:n tai minkä tahansa yhteistyölentoyhtiön lennoilta, tai esimerkiksi lentokentillä ostamalla tuotteita Flying Blue -partnereiden liikkeistä. Lentojen kohdalla maileja saa yleensä sitä enemmän, mitä pidempi ja kalliimpi lento on ollut. Maileja ansaitsemalla voit saavuttaa kanta-asiakasohjelmassa korkeamman tason ja ansaita lisämukavuuksia kuten oikeuden ottaa koneeseen ilmaiseksi ylimääräisiä matkatavaroita tai päästä lounge-alueelle ilmaiseksi. Voit myös käyttää maileja lentoyhtiöiden tarjoamiin palveluihin, esimerkiksi varatessasi lentoja tai ostaessasi lennolle ylimääräisiä matkatavaroita. Maileja voi käyttää myös esimerkiksi hotellin maksamiseen tai auton vuokraamiseen, tai ne voi myös lahjoittaa hyväntekeväisyyteen.
KLM:n kanta-asiakasohjelmaan kuuluu neljä eri tasoa: Ivory, Silver, Gold ja Platinum ja ohjelman eri edut vaihtelevat tasojen mukaisesti. Ivory-tasolla etuja ei vielä juurikaan ole, mutta Silver-tasolle pääsee joko ansaitsemalla 25 000 lentomailia tai lentämällä 15 yhdensuuntaista (hyväksyttävää eli allianssin sisäistä) lentoa vuodessa. Flying Blue -yhteistyöverkostoon kuuluu tällä hetkellä yli 100 yhteistyökumppania, joiden palveluita käyttämällä voi ansaita pisteitä. Jos Flying Blue -kanta-asiakaskortin päättää hankkia, kannattaakin varmistaa että maileja ei jää keräämättä.
Haetuimmat ja suosituimmat lentoyhtiöt