Lataa ajantasainen selain nähdäksesi tämän sivun oikein.
Päivitä selaimeni nytTämä sivu sisältää olennaista tietoa EU:n digipalvelusäädöksestä (Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus (EU) 2022/2065, annettu 19. päivänä lokakuuta 2022, digitaalisten palvelujen sisämarkkinoista ja direktiivin 2000/31/EY muuttamisesta) ("DSA").
Mikä se on?
Digipalvelusäädös (Digital Services Act, DSA) on EU:n säädös, jolla otetaan käyttöön uusi verkkoalustoja koskeva sääntökehys. Se tarjoaa kuluttajille ja yrityskäyttäjille ("palvelun vastaanottajat") parempaa suojaa vaarallisilta hyödykkeiltä ja laittomalta sisällöltä, joita verkossa levitetään. Tähän kehykseen sisältyy mekanismeja, joilla käyttäjät voivat ilmoittaa laittomasta sisällöstä ilmoittamalla syyt sisällönvalvontapäätöksiä varten. Alustat puolestaan voivat poistaa tai rajoittaa sisältöä.
Milloin DSA tulee voimaan?
Verkkoalustoja koskevia sääntöjä aletaan soveltaa 17. helmikuuta 2024.
Nimetty yhteyspiste
DSA:n 11 ja 12 artiklan mukaisesti lastminute.com-konserni on nimennyt yhteyspisteen jäsenvaltioiden viranomaisille, Euroopan komissiolle, Euroopan digitaalisten palvelujen komitealle ja palvelun vastaanottajille DSA: n vaatimuksiin liittyviä operatiivisia tarkoituksia sekä muihin unionin säädöksiin liittyviä tarkoituksia varten.
Ilmoitus- ja toimintoportaali
DSA:n 16 artiklan mukaan hallituksen edustajat, luotetut ilmoittajat ja palvelun vastaanottajat voivat käyttää ilmoitus- ja toimintaportaalia verkkosivustollamme olevasta laittomasta sisällöstä ilmoittamiseen.
Sisäinen valitustenkäsittelyjärjestelmä
Palveluidemme vastaanottajilla on oikeus tehdä valitus päätöksestämme, joka koskee sisällön lainvastaisuutta tai sen yhteensopimattomuutta käyttöehtojemme kanssa, kun he uskovat päätöksen vaikuttavan heihin kielteisesti (kuten päätös poistaa, poistaa käytöstä, keskeyttää tai lopettaa käyttäjän pääsy tietoihin, palveluihin tai tiliin). Voit tehdä valituksen erityisesti silloin, jos lähetit ilmoituksen DSA:n 16 artiklan mukaisesti ilmoitus- ja toimintaportaalin kautta, sait ilmoituksen päätöksestä ja olet huolissasi lopputuloksesta.
Lisäksi DSA:n 21 artiklan mukaan palvelun vastaanottajilla on oikeus pyytää tuomioistuimen ulkopuolista riitojenratkaisuelintä ratkaisemaan tekemiimme päätöksiin liittyvät riidat. Palvelun vastaanottajat voivat kääntyä näiden tuomioistuinten ulkopuolisten riitojenratkaisuelinten puoleen, kun valitusta ei ole voitu ratkaista sisäisten valitustenkäsittelymekanismien avulla. Palvelujen vastaanottajat voivat myös tehdä valituksensa suoraan kyseiselle elimelle käymättä ensin läpi sisäistä valitustenkäsittelymekanismia. Luettelo jäsenvaltioiden sertifioiduista tuomioistuinten ulkopuolisista riidanratkaisuelimistä löytyy täältä linkki.
Huomaa, että voit ottaa meihin yhteyttä yllä kuvattujen kanavien kautta seuraavilla kielillä: englanti, italia, ranska, espanja ja saksa.
DSA:n avoimuuden vuosiraportti
DSA:n 15 artiklan ja avoimuuteen sitoutumisensa mukaisesti lastminute.com-konserni toimittaa vuosikertomuksen vuoden aikana suoritetusta sisällön valvonnasta. Tässä raportissa on tietoja valvonta-aloitteesta, mukaan lukien laittomasta sisällöstä, automatisoitujen työkalujen käytöstä, koulutustoimenpiteistä ja valitusten käsittelyjärjestelmien kautta vastaanotetuista valituksista.
Katso DSA:n avoimuuden vuosiraportti
Tiedot palvelun vastaanottajien keskimääräisestä kuukausimäärästä Euroopan unionissa
DSA:n 24 artiklan 2 kohdan mukaisesti palveluraportin vastaanottajiin luetaan kyseisen artiklan soveltamisalaan kuuluvien EU:n keskimääräisten kuukausittaisten aktiivisten vastaanottajien lukumäärä, joka on laskettu viimeisten kuuden kuukauden keskiarvona.